Wednesday 15 August 2012

ROKOK

Bagi penggemar bende alah nie..`Tanpamu ku sepi`...Makne taknye nikmat yg diberikan tatkala selepas makan takpun dalam bilik termenung memang menyahdukan benak fikiran...
Aku pun tergolong dalam kancah tak sihat nie..Dulu dh penah berhenti sekejap tapi terjebak kembali..
Mase tu keje kilang lg,kje syif susahla nk benti terus...kawan2 semua hisap.Bile syif malam ubat tidur kepada aku dan juga rakan2 seperjuangan yg lain...Kalau dulu dunhill,selepas naik harga isap jer rokok murah2.rokok manchester merah.RM4.50 jer sekotak(20btg)..Bak kate kawan2 ku..`x kisah la janji berasap'...Sempena kelab bola yg aku layan..lme2 ngam plak ngan tekak...
 “Mulai 1 Sept 2012, semua diskaun jualan rokok akan dimansuhkan… semua jenama rokok tidak boleh mengadakan diskaun. Pelarasan diskaun harga jualan runcit rokok dimansuhkan. Hanya satu harga minimum iaitu RM7 untuk paket 20 batang.
“Pengilang-pengilang membungkus rokok perlu memastikan dalam paket hanya 20 batang dan satu karton mengandungi 10 paket sahaja,”Kalau nak sebut pasal berasap ni..ade gak kawan2 aku yg cuba rokok bateri..berasap jugak,tp xtau la asapnye menangkap benak pemikiran ke tak!tak penah cube plak aku.Tengok jer dah mcm pelik..ye la siap kene cas lg...Tp diorg nie isap gak rokok original,sekadar nak kurangkan merokok boleh la kot..
Selepas tue,timbul lak ubat berhenti merokok..nie pun aku xtry test cuba gak...Bapak mertua aku ade la try test bende nie..mcm ok keputusannye...tp sekarang dh terjebak balik dalam arena berasap nie balik..Mahal gak ubatnye tu...membazir jer klu sekerat jalan je..
Setelah bini aku mengandung anak ke-2,aku saje jer berkata'klu anak pompuan,aku tak beli rokok lg pkai duit aku'...Begitu egonye aku memandangkan org2 tue ckp aku akan dapat anak lelaki lg...

Tup..tup..ambik kau mmg girl yg kluar..Dari segi positif nye..aku dh boleh berjinak2 dalam slogan 'katakan tidak pada rokok'...Memang la xbeli rokok pakai duit aku..Tp adik aku beli,aku bantai lg...Tak tahan beb..Sekurang-kurangnye aku dh dapat mengurangkan jumlah pengambilan tiap2 hari..Kadang2 1hari xisap sbb bekalan xde...
Semoga bulan puasa ni dapat la mengurangkan lg..dan seterusnya berhenti untuk tahun2 yg mendatang.
MEROKOK MERBAHAYAKAN KESIHATAN

No comments:

Post a Comment