Tuesday 28 August 2012

Selamat Hari Raya

Tahun nie turn beraya di kampung tercinta gua..Felda sg koyan, Kuala Lipis pahang..Bagi gua best la taun nie..dan maybe kureng bg bini gua...hahahhaha..ape leh buat..taun depan kat Parit Raja yer...Alah, lg pun raya sebulan klu kat Johor nie...Sekarang pun dah kat Johor dah....
Aku bertolak balik ker pahang jam 9.30mlm(17/08/2012)...Saing dgn my brother yg kat Pasir Gudang...tggu kat hentian pagoh,pastu gerak same2...Pemanduan berhemah telah diterapkan dalam jiwa aku...110KM/J sampai KL..pergh syahdu giler..dah masuk KL kete skit jer...mmg menggembirakan sanubari aku.Waktu tu kul 1.00pagi...Sebenarnye aku nk apply cuti awal2 balik raya,tp memandangkan nk saing my brother terpaksa lah kje sampai hari jumaat tu....
Kesyahduan melihat deretan kenderaan di KL tak kekal lame apabila sampai di tol Gombak....pergh!!!!sakit hati...Celah mane kenderaan2 ni,bleh penuh lak kat tol ni...Ape lg sabor jer la,nk ikut jalan mane lg...terpaksa la redah kasi pecah...Dalam hati nk tergelak jugak bile mengenangkan kata2 brother ku dihentian pagoh..."lu jalan dulu,gua follow...sampai tol gombak baru gua depan lak..gua nak layan koner kat highway karak.."...hahahhaha layan koner wak lu!!!!10-30KM/J...
3 jam gak dalam jem nenas tue...hahahhahaa...tue pun main sebat jalan tepi bahu jalan..klu tak lg berapi kepala gua nak mengharungi ujian tersebut...Lantak la sape yg nk menyumpah...Dah tak pikir dah...Yg 
penting gua hepi...huahuahuahua...
Lepas jer raub masing2 berdesup peginye...jalan sunyi sepi,berembat ler..jgn lembu tiba2 check in atas jalan sudah..alhamdulillah tak de lak lembu2 ni..maybe menyorok takut disembelih or balik kampung beraya...hahahhahaha.Sampai jer terus sahur..ade setengah jam jer lagi...Tengahari aku dh berbuka...kate Musafir di Aidilfitri...hahhahahahahah macam haram.
Raya pertama join rombongan org kampung...Penat gak berjalan..maklumla baru lepas operation...perut xberapa kuat lg..Yg gua bengang bawak anak gua sekali..dah dapat singgit terus nk balik..Macam mane nk menampung perbelanjaan lepas raya macam ni..sebulan setengah tggu gaji,kerajaan dah dapat gji sebelum raya...heheheh
Raya ke dua lepak rumah jer..Dah besar ni malas nk beraya lg sebab dah xdapat duit raya..Yg selebihnye aku memenuhi rayaku dengan membawa anak+bini+anak sedara+adik aku ke Kuala Lipis...berjalan2 di hari raya..Sebab kat sini raya pertama n kedua jer meriah...yg lain wat hal sendiri...
Pegi zoo lipis n muzium warisan lipis...Boleh la menghilangkan keboringan bini aku especiallynye...Lgpun aku pun xpenah jejak kaki kesitu selama aku lahir...asyik zoo negara jer...sapot la plak zoo tempat sendiri...Selain tue ade gak layan memancing kat parit belakang umah awalaupun aku xberabe minat yg mendalam dalam karier sebangai pemancing nie...


 Apepun2 pun yg penting kedua ibubapa ku happy melihat kesemua anak2 nye balik beraya taun ni..Mase semua nk balik bekerja semula...menangis pulak mak aku.Kesian aku tengok..Taun depan aku tak beraya kat pahang,mesti xmeriah...yg kompom xbalik aku n brother kt pasir gudang..yg lain xtau la..Ape leh buat mengikut sistem giliran...Balik kg aku bikin lampu kat depan umah,tanpa bgtau bapak aku..keluarkan modal sendiri..Aku harap bapak aku gembira walaupun kecil sumbangan tersebut..MAK ABAH...I LOVE YOU.

No comments:

Post a Comment